Thursday, December 13, 2012

Bil bilulykke skader årsaker og forebyggende tiltak

Bilulykker som forårsaker skader har skjedd nesten siden biler ble oppfunnet. Den første registrerte utilsiktet skaden oppstod i 1869. En irsk kvinne ved navn Mary Ward ble kastet ut av dampdrevne befordring hun kjørte i når den treffer en spesielt dyp hjulspor i veien. Hun ble umiddelbart knust av en av hjulene, henne skadene forårsaker en øyeblikkelig død. Hennes fetter hadde vært oppfinneren av denne nye typen kjøretøy, i en grusom eksempel på ironi.


Over de siste 25 årene eller så, har bilulykke skader som resulterer i dødsfall avvist et imponerende 50% over hele verden. Dette skyldes først og fremst økt vektlegging av både regjeringene og bil-produsenter på sikkerhet, inkludert standard bruk av kollisjonsputer å redusere antall alvorlige skader og dødsfall forårsaket av front- og bil-til-bil kollisjoner.


Dessverre, USA er en av de få landene hvor skader og dødsfall forårsaket av biler har økt over denne samme perioden. Eksperter foreslår at dette har flere årsaker, inkludert et økt antall bilistene samlet, en jevn økning i antall store lastebiler og SUVer som er solgt, og en kraftig økning i antallet personer som bruker mobiltelefoner og andre teknologiske gadgets mens du kjører sine biler.


En annen vanlig årsak til bilulykke skader er 'rubbernecking'. Dette er begrepet for å forsinke (noen ganger plutselig) å se på en uvanlig situasjon skjer på veien (eller i nærheten). Ofte gjør folk dette å sjekke ut bilulykker, som kan føre til andre bilistene lenger tilbake som ikke betaler nær oppmerksomhet å unnlate å bremse eller stoppe i tide. Rubbernecking er #1 årsaken til alle bak-end bilulykker, og i bestemt, whiplash skader, i USA.


Bil ulykkesforebygging utformet for å redusere skader og dødsfall tall fokuserer på teknologi og endre menneskelig atferd mens bak rattet. Moderne biler og lastebiler er utstyrt med kollisjonsputer, og nærhet og drift skjermer blir mer vanlig også. Begge avgi høy toner for å varsle den bilfører at kjøretøyet er inn i et farlig område. I Europa, har dette vist seg å redusere uhell skader fra både bil-til-bil kollisjoner og single-bilen ulykker.


Endre driveren atferd for å redusere bilulykker er en tøffere nøtt å knekke - spesielt i USA, der bilen eierskap er bygd inn i kulturen. Folk bruker så mye tid i sine biler i dag som det resulterer i en følelse av uangripeligheten. Den påfølgende mangelen på defensiv kjøring er en av grunnene til hvorfor uhell skader fra bil kollisjoner i Amerika er kapping den verdensomspennende nedadgående trenden.


Kanskje overraskende, har amerikanske stater med mindre restriktive fartsgrensen lover faktisk en noe lavere forekomst av bilulykker som kan forårsake skader eller dødsfall. Dette kan delvis forklares med et lavere antall biler på veien per innbygger vs noen av stater med lavere fartsgrenser. Men selv når justert for denne effekten, viser statistikken fortsatt en liten kant til stater med høyere grenser. Talsmenn for strengere håndhevelse av postet fartsgrenser kan være forfølge feil strategi, hvis målet er forebygging av bilulykke skader.


En bedre tilnærming til ulykkesforebygging sannsynligvis bør fokusere på to områder som fører til mange alvorlige auto ulykker: driveren distraksjoner og alder. Mobiltelefoner blir den største distraksjonen, og flere og flere stater forbyr bruken av driveren mens kjøretøyet er i bevegelse. Selv om du bor der det er tillatt, er det en svært dårlig idé! Nyere studier har vist en klar sammenheng mellom telefon bruk og bil ulykker.


Driveren alder har en interessant sammenheng med bilulykker som forårsaker skader og dødsfall. I begge ender av spekteret, alderen 16-20 og 70 + oppstår en mye høyere prosentandel av ulykker enn med andre aldersspredningen. Ulykkesforebygging basert på førerens alder er ikke lett implementert, men samtaler av publikum og advocacy grupper er på økningen. Noen forslag inkluderer obligatorisk driver utdanning kurs, årlige driveren undersøkelser for å revurdere evner, og selv en magnetisk klistremerke eller decal på alle biler drevet av et menneske faller i enten alder demografiske. Sistnevnte innebærer ideen at varsle andre drivere vil øke deres defensive driving oppmerksomhet, redusere hyppigheten av ulykker.

No comments:

Post a Comment