Friday, January 4, 2013

Demystifying dekk sideveggen koden

Så, du trenger nye dekk for din bil eller lastebil, men hvordan vet du hva du skal kjøpe? Hva gjør alle disse alfanumeriske koder som skrives ut på dekk dekksider mener likevel?


Hvis du er i markedet for nye dekk, kan du ganske enkelt vil erstatte slitte dekk med nøyaktig samme dekket det fulgte med. Men du gjerne vil gjerne betenke en oppgradering. Hvis du vet hvordan å lese dekk sideveggene, stappfullt av verdifull informasjon, du har en fordel over fleste og er forberedt på å ta en avgjørelse. Så la oss komme i gang!


Dekk størrelse tegninger (eksempel: P215/65R15 89 H)


Brutt ned:


P = passasjer
Andre betegnelser er
LT = varebiler
T = midlertidig (gnist trette)


215 er bredden (i millimeter) av dekket fra sideveggen til sideveggen. En bredere dekk som har best veigrep, men den dårlige nyheten er at du mister drivstofføkonomi, høre mer støy og dekkene ikke fungerer så bra i regnet.


65 er størrelsesforholdet


Størrelsesforholdet er forholdet mellom sideveggen høyde å trette bredde. Med hensyn til størrelsesforhold, jo større tall, jo høyere dekk sideveggen. Høy (60-75) er flott for en rolig tur, men forårsaker ulte i svinger. Kort (35-55) er bedre for håndtering - mer for sportsbiler.


R angir Radial. Dette betyr at det er konstruert med en rekke støtte belter sidelengs under slitebanen.


Andre betegnelser inkluderer


B for belte Bias
og


D for Diagonal Bias


Standarden, og hva du vil se oftest, er R.


15 er hjulet (eller rim) diameter i inches.


89 er indeksen for belastning


H er fart ratifisere


Hastighet rangeringer angi toppfart under ideelle forhold. Høyt ratede dekk er vanligvis laget av mykere gummi og vil ha kortere UTQG slitebanen livet. Her er noen av de mer vanlige hastighet rangeringer: R = 106, S = 112, T = 118, U = 124, H = 130, V = 149, W = 168, Y = 186. Sammen med denne fart ratifisere har du en belastning indeks som angir omtrentlig vekt dekket kan bære. Noen av de mer vanlige Last vektene er som følger: 85 = 1,135 pounds, 86 = 1,168 pounds, 87 = 1,201 pounds, 88 = 1,235 pounds.


UTQG karakterer


Passasjer bildekk er ledsaget av en UTQG Rating (Uniform dekk kvalitet gradering, mandated av den føderale regjeringen) hvilke priser slitebanen livet av dekk ved å se på slitebanen slitasje, trekkraft og temperatur motstand. UTQG vurdering er vanligvis funnet motsatte dekket størrelse tegninger og vil være i tre separate vurderinger: treadwear, trekkraft og temperatur.


Treadware karakteren standarden er 100. En karakter av 200 betyr slitebanen ville ha to ganger så vel som et dekk gradert 100.


Trekkraft karakterer går fra AA til C, med AA er den høyeste karakteren og C betyr dekk bremsene dårlig på både våt betong og våt asfalt.


Temperatur karakterer rate dekkets motstand mot og evne til å spre varmen. Disse karakterer er A (motstår varme godt), B (ikke så godt som en) og C (passerer minimum sikkerhetsstandarder.) Vær oppmerksom på at tunge laster, Undertrykk på dekk, og høye hastigheter kan påvirke dekk temperaturen.


Du bør merke seg at disse dekk karakterer rate dekk målt under kontrollerte forhold. Faktorer som kjørevaner, veiforhold, klima, etc., er ikke betraktninger og kan påvirke den faktiske ytelsen til din dekk.


DOT


DOT (Department of Transportation) angir dekket er i samsvar med gjeldende DOT sikkerhetsstandarder. Ved siden av DOT er en identifikasjon eller serienummer - koder som angitt hvor og når dekket ble produsert.


Du finner også annen informasjon på sideveggen som type og sammensetningen av dekk, maksimal kaldt inflasjon (PSI) og maksimal belastning i pund.


Så som du kan se, bære dekk en stor mengde informasjon. Men det er egentlig ikke alle så komplisert når du lære å lese koden.

No comments:

Post a Comment