Gears er overalt, og brukes for en rekke forskjellige søknadene oppstiller fra vaskemaskinen din til multi-million dollar industrimaskiner. Våre biler ville ikke kunne få oss fra sted til sted uten teknologien med tannhjul. Girene er så viktig, fordi de gir noe som kalles gear reduksjon. Gear reduksjon innrømmer nok dreiemoment som skal brukes i tilfeller der det trengs til tross for nok strøm.
Ett felles automotive program er ring og pinion gear differensial i bak-wheel-drive biler og lastebiler. I en verden av tannhjul er ring og pinion girene en type bevel gear. En bevel gear brukes fordi det tilordner nytt kraften fra drivakselen 90 grader, noe som er nødvendig for å overføre makt til aksel sjakter som er koblet til bakhjulene. En spesiell type bevel gear brukes for dette programmet har hypoid tenner i stedet for rett tenner. Hypoid tenner er buet og tillate en gradvis "meshing" av girene som gjør for mye jevnere og roligere drift enn skråkant tannhjul med rett tenner. Uten hypoid tannhjul, ville våre biler være veldig høyt og "hakkete" i forhold til overføring av strøm.
Bruk av rack og pinion gear-teknologi har bidratt til å forbedre styringen ytelsen i våre biler og lastebiler. Før rack og pinion styring systemer, var "re-circulating ball" den mest brukte styringsaggregater teknologien. Re-sirkulerer ballen styring bruker et mer komplekst system som involverer en orm gear og kulelager å hjelpe slå hjulene. Enklere, men bedre rack og pinion styring system forbedrer kontrollen og er mer responsiv over hele styringsaggregater området, spesielt på center. Dette systemet fungerer ved å konvertere roterende bevegelse som stammer fra rattet i lineær bevegelse som til slutt gjør hjulene. Noen ganger enklere er bedre.
Listen over utstyr programmer for biler går videre og videre, inkludert ting som spenner fra bilens overføring, til sin timing tannhjul i motoren. Uten tannhjul, ville ikke reise være nesten det samme som i dag.
No comments:
Post a Comment