Saturday, April 21, 2012

Hva er din bil prøver å fortelle deg?

Over alle mine år med kjører det én tingen som fremdeles forårsaker meg er mest bekymring når jeg hører en ny støy. Dette driver meg gal spesielt hver vår. Etter måneder av å ha windows fremheves er det svært disconcerting når du først kastet ned vinduet for å få en whiff med at våren i frisk luft og du starter høre alle de lyder du bil gjør, og kanskje har vært å gjøre vinteren igjennom. Så begynner du å tenke "hva som støy?", "hvor lenge har det vært gjøre det?"


Du kjøre bil hverdags. Du vet hvordan det skal håndtere. Hvis du oppdager noe er amiss, og mer enn én gang, får den er sjekket ut. Du kan spare mye bry og penger i det lange løp. Du og din mekanisk må være et team når det gjelder til vedlikehold av bilen. Du må imidlertid være øyne og ører av teamet.


Hver så ofte betale oppmerksomhet når du drar bilen ut av en parkeringsplass. Er det noen ferske væske? Det er vanskelig å fortelle noen ganger grunnet flekker igjen fra andre biler. Hva med oppkjørselen? Du ser nye flekker? Hvis du er, hva farge er væsken? Olje vil være ganske åpenbart, vises i svart eller mørk brun. Frostvæske er ganske enkle å gjenkjenne også med det er gul grønn farge. Frostvæske har også en umiskjennelig lukt. En rødaktig væske kan være overføring eller servostyring væske.


Hvordan håndterer bilen? Det trekker på en side når du stopper? Det kan være tid for en front end-justering. Holde en sjekk på ditt tire pressure. Under oppblåst dekk kan føre til lavere gass kjørelengde. Få dekk roteres med jevne mellomrom for å hindre slitasje.


Er du bryter squealing? Komme til mekaniker så snart som mulig, ikke la dette problemet gå. Hvis du fortsetter å kjøre kan du finne deg selv erstatte slitte rotors sammen med pause pads. Rotors kan være svært dyrt.


Er du bil handle svak? Det er ikke fart som det pleide å? Det kan være tid for en tune opp. Er du merker en nøling? Kan være gass-filteret.


Kontroller at du har din olje endret hver 3000 miles. Dette er en veldig god regel for noen bil, nye eller gamle. Når jeg kjøpte min nye Toyota lastebil tjue år siden den første tingen som min mekaniker sa, var at hvis jeg holdt olje endret jeg "får minst 200.000 miles ut av motoren". Vel, femten år senere jeg hadde 189,000 og motoren var fortsatt sterk. Dessverre ble rammen rusting, som var hennes ultimate død.


Biler produsert i dag er mye bedre enn de var 20 år siden, og hvis du lytte til hva du bil prøver å fortelle deg, du burde være i stand til å ha mange bekymre deg gratis år med bilen også.

No comments:

Post a Comment