Sunday, June 17, 2012

1967-68 Shelby GT-500: Når Shelby ' stangs flyttet fra rase rutenett til Cruise Strip

La oss innse det, noen som deres ytelse biler rå, noen som dem med en sunn dose av krydder og siden retter. Og noen ganger en maskin oppskrift utvikler seg fra én stil til en annen.


Det var absolutt tilfelle med en av ex-racer Carroll Shelbys mest kjente biler. For 1965 begynte han produksjonen av hopped-up Mustangs på hans shop i California. For de første par årene, hans ' Stangs, kalt GT-350s, var knapt forkledd konkurranse verktøy.


Med en roadracing suspensjon installasjonsprogrammet, strenge små-blokk V8 og mangel på backseat som å hale venner, ikke de originale GT-350s var et populært hakke med mengden burger joint. Og det var fint med Ford, minst først--Shelby samarbeid på Mustang ble først søkt å gi konkurranse troverdighet til Fords banebrytende ponycar, som GT-350s gjorde handily ved å vinne sportsbil løp.


Men starter med ' 67 modellår, Ford begynte forventer Shelbys maskiner til å snakke til en mer mainstream ytelse mengden--typiske muskel-bilen kjøperen.


Signalnettverk dette skiftet mot gaten appell over racerbanen prowess var obligatorisk servostyring og bremser, sammen med en rekke valgfrie komfort og brukervennlige funksjoner, inkludert aircondition, drei rattet, og farget glass.


Og kanskje aller viktigst, backseat var nå standard.


Men til tross for den ekstra vekten av slike fasiliteter, Shelbys maskiner ikke hadde mistet sine bite. Selv om den grunnleggende GT-350's V8 nå var noe tamer, denne modellen for ' 67 ble med seg nye GT - 500, drevet av en torquey-428-cid store blokken V8 på 360 hp.


For ' 68, GT-500 pakket en enda større pryle, med midyear innføringen av GT-500KR "King of the Road," som hadde en 428 som var noen 40 hp stouter ennå. Også dette året, Shelby Mustang's fastback bodystyle ble med seg en konvertible, til videre appell til boulevard cruising settet.


Utvikling og produksjon av Shelbys, fortsatte langs de samme linjer inn i neste generasjon av Mustangs, slutter i 1970.


I dag, muskel-bil fans er delt på hvilke av Shelby Mustangs er de største--tidlige versjoner nesten rase-klar, eller punchier, plusher, mer street-aktuelle senere de. Uansett, alle smaken av Shelby Mustang telles blant stor ytelse biler, et faktum klart til uttrykk i hefty pris disse kommandoen biler i dag.

No comments:

Post a Comment