Wednesday, March 13, 2013

Dødsfallet til muskel bilen min første tilfellet

Hvordan kunne muskel biler, de mektigste rimelige bilene verden hadde sett, miste deres oomph så raskt? Hva fikk dem til å forsvinne? Jeg er ikke en privatdetektiv, ikke eksternt som en, men dette var ett tilfelle jeg måtte løse.


Det skjedde tilbake på 70-tallet, men bevisene var fortsatt der. Det var tilfelle av forsvinner hestekrefter, og dette er hva som skjedde.


I æra av muskel bil var makt alt. Det spilte ingen rolle hva det var, sportsbil, familiebil, henting. den hadde den største V-8 mulig fylt under panseret. Kubikk inches var konge, og annonserte makt var astronomiske. Disse bilene kunne sparke sand i frontruter av noe annet på veien.


Men så hestekrefter syntes å forsvinne overnight!


Ta min favoritt muskel bil, Ford Mustang. Macho modellene hadde V-8s, selv om meeker modeller kom med en innebygd seks. De største seks hadde 200 kubikk inches og 155 hp i 1969/70.


Hva de V-8s slå ut? Den kraftigste 351 ga 300 hk i 1970 og 427 ga en massiv 390 hp i 1968. Men av 1973 mektigste Mustang hadde en 351 V-8 med bare 156 hp. nesten halvparten av hva den hadde i 1970, og bare én hestekrefter mer enn 200 cu i seks av 1970! Som for Mustang II av 1974, vil ikke vi selv gå dit.


Historien var lignende med andre produsenter. Hva som skjer? Det legge bare ikke. Kan jeg stole på tallene?


Min detektiv mentor, Agatha Christie, lærte meg at når du er løse en sak du ikke kan stole på noen. Mordere lyver. I dette tilfellet det var ikke drap skjønt det var død av muskel bil, og det ikke var så mye av en outright løgn som ikke å fortelle hele sannheten. Og krefter utenfra var på spill.


Jeg måtte grave dypere. Jeg måtte finne fakta. Hvorfor ville nesten hestekrefter halvere?


Det viste seg at det var et par grunner. Salesmanship var en. Hestekrefter var alt så hvorfor ikke måle det i en selger vennlig måte? Brutto SAE hestekrefter ble brukt. Makt ble målt på svinghjulet med ingen maktsyk tilbehør knyttet. Bare det aller nødvendigste ble brukt.


I 1972 ble SAE netto målinger fases inn. Makten var fortsatt målt på svinghjulet men alt tilbehør ble installert inkludert full eksosanlegg, utslipp kontroller, alle pumper og dynamoen. SAE netto kan ikke sammenlignes nøyaktig SAE brutto fordi det er litt for mange variasjoner i måling, men det er ned rundt 80%. Så makt rangeringer droppet. I 1973 hestekrefter gikk rangeringer ned igjen som makt uttapping utslipp kontroller ble strammet.


Brutto SAE hestekrefter hadde presset oppførte makt opp. Så gjorde den annonserte hestekrefter noen bilfirma brukes. Hva er galt med en liten avrunding av tall for brosjyren? Sikkert det ville hjelpe salg også.


Alle denne hestekrefter klatretroll fikk lagt merke til og ikke bare av unge gutter.


Sikkerhet lovgivere lagt merke til, og det gjorde forsikringsselskaper som startet lading mer for forsikring. Ordet på gaten er at i 1967 en ung mann under 25 år med en ren kjøring posten ville ha betalt $700 i året for GTO dekning. Au! Noen bil selskaper senket klassifiseringene annonserte hestekrefter.


Musklene toppet seg i 1970, og av 1971 ble de begynner å bli flabbier. Motorer var å være detuned, og innen et år større motorer blir forkastet.


I 1973 var mange muskel biler en skygge av sitt tidligere selv. Og de ble avsluttet ved oljekrisen sen ' 73. Lange linjer på bensinstasjoner og stigende priser var en skikkelig sjokk, og det var en 55 mph nasjonale fartsgrensen. Gass guzzlers var uansvarlig, dyrt og uønsket, det spilte ingen rolle hvor gøy de var.


Så der har du det. Jeg visste nå hva som hadde skjedd så brute makt. Noen overdrivelse hadde presset oppførte hestekrefter opp. En mer rettferdig, mer nøyaktig måler system brakte den. Utslipp kontroller tok den ned mer, og soaring forsikringskostnader gjort bakken-dunkende makt for dyrt å eie. Oljekrisen avsluttet muskel bil. Denne saken ble løst.

No comments:

Post a Comment