Monday, March 18, 2013

Dekk, din mest viktig Truck tilbehør

Det er du kjører langs motorveien i 4 X 4 når du blikk av på siden bare for å se en oh-så-innbydende gjørmete logging stien. "Kan ikke passere denne", du si til deg selv, som du rykk på rattet og hodet av til 4-hjuling himmelen. Neste ting du vet, du bruker mobiltelefonen (hvis det funker i no-manns land) for å kalle en slep lastebil. hva har skjedd? I spenningen i øyeblikket, du glemmer du fortsatt hadde motorveien dekk på lastebil? Oops!


De fleste lette lastebiler er utstyrt med alle formål dekk, som er greit for daglig kjøring. Men hvis du er en offroad-entusiast, må du ta deg tid til å finne dekk som er perfekt for dine offroad-eventyr. Og det er mange alternativer.


ALLE SESONGER (Universal) dekk. Disse dekkene er tilstrekkelig for kjøring i alle fire årstider. De fleste bære en M/S betegnelse (Mud/snø), men er egentlig ment kun for lett snø. De har ikke riktig gummiblanding for kaldt vær, og heller ikke åpne blokk dekkmønster for trekkraft levert av en snø-dekk.


ALL-TERRENG DEKK. Disse dekkene er et kompromiss for dem som bruker deres lastebil for de generelle daglig kjøring med bare sporadiske offroad-bruk. Overraskende, de er designet med addert grep for "alle terreng", skitt, sand, våt overflater, lett snø og lys gjørme. Men de er også bra for de generelle motorveien bruk og er relativt stille på fortauet. Hvis du skal kjøre i tung snø eller tykk gjørme, men trenger du å gå videre til et dekk som er utformet i den hensikt.


VINTERDEKK. Hvis du kjører i lett snø sporadisk, trenger du ikke nødvendigvis vinterdekk--alle sesonger dekk bør gjøre triks. Men hvis du bor i et uvær klima (eller gjøre en masse kjøring i tung snø), vinterdekk er for deg. Vinterdekk har en åpen dekkmønsteret blokk for bedre trekkraft og bør være smalere. Enda viktigere, er de produsert med en gummiblanding som er mer fleksible i kaldt vær. Det kaldere klima, mindre egnet blir alle sesonger-dekk.


SNØ PIGGDEKK. Dette er for isete vinterforhold. De er "piggdekk" (har metall innlegg som er innebygd i dem), tillater for opptil 40% bedre trekkraft i hard-pakket snø og is enn en all-season-dekk. Ulempen er imidlertid økt støy-nivå, samt det faktum at det er redusert trekkraft på tørre og våte overflater. Utover det, på grunn av det faktum at de har en tendens til å "tygge" fortauet, har mange regioner enten utestengt dem alle sammen eller begrenset bruken til visse måneder av året.


VINTER DEKK. Vinterdekk gir bedre trekkraft på snø og isete forhold. Deres slitebanen mønstre og slitebanen forbindelser er spesielt utformet for vinterforhold. Disse dekkene gir bedre ikke bare i snøen, men også i slaps og regn. Og de er generelt mer stillegående enn snø dekket. Se etter symbolet snøfnugg/fjell, som betyr at de er sertifisert for å ha møtt bestemt snø trekkraft krav.


DEKK I GJØRMA. Hvis du er mudbogging, må brede dekk med store kabelsko. De bør ha dyp tomrom i mellom å utvise gjørma, noe som muliggjør bedre trekkraft på hver rotasjon. Disse dekkene, men er vanligvis høyt på motorveien, selv om du kan finne noen unntak. Gjørme dekk er også bra for klatring, sand og utpakket snø, men utfører ikke godt i isete forhold eller i regn.


To ekstra poeng å huske på... ikke prøv å kutte hjørner ved å endre ut bare to dekk. Alle fire dekk, bør enten de er vinterdekk eller gjørme dekk, være den samme. To vil ikke bare gjøre. Mens listen ovenfor ikke inkluderer noen bestemt merke anbefalinger, den raskeste, mest pålitelige måten å velge en god tire-merkevaren er å snakke med andre offroad-entusiasts og finne ut hva de bruker i ditt område.


Så der har du det. Dekk er det viktigste lastebil-tilbehøret. Kontroller alltid at du har rett dekk for den rette jobben, og du trenger aldri å fornærme deg selv ved å ringe en venn for å komme å taue du ut av en stygg rot.

No comments:

Post a Comment