Først av alt, jeg har en tilståelse å gjøre: tittelen på denne artikkelen er ment å tiltrekke leserens oppmerksomhet... ikke helt, men-det dekker bare liten del av emnet, og er først i en serie med et mye bredere spekter som - som helhet - bør ha rett til "En AUTO IGNORAMUS 'GUIDE til OVERLEVELSE". Delen "Du er hva du kjøre..." er nettopp idet fint en åpneren som alle andre.
Så hvorfor vi velger ett kjøretøy over den andre? Det som driver oss - no pun intended - til å gjøre det meste irrasjonelle ennå nest største kjøp av våre liv, en som de fleste av oss vil ha til å sameksistere med fem eller flere år? Jeg er ikke en psykolog med noen midler, men å være i denne bransjen i så mange år som jeg har vært, jeg uunngåelig kom til noen konklusjoner som du - leseren - kan være den eneste å bedømme.
Profesjonell selgere - uansett hva deres ekspertise kan være i - vet at fargen på et kjøretøy - interiør og/eller eksteriør - ikke er en av hvis den mest betydelig betraktning. Noen ganger, men bruker folk mer "commonsensual"-tilnærming. Jeg visste en fyren som kjøpte en ekstremt dårlig gjort ennå ganske dyrt kjøretøy fordi det hadde radio kontroll på rattet. At fyren unngått en gang knapt en ulykke mens å være opptatt på jakt etter volum-knappen... Er fornuftig? I en forstand gjør det. Men hva god fancy knappene på rattet gjøre når eieren er ridning en bergingsbil eller tålmodig sitter i et verksted siden begge plasseringene er usannsynlig å gi så mye søkt luksus? Samme gjelder for oppvarmede seter, takluke, naturtro stereo og slikt. Alle disse funksjonene er god bare når a. kjøretøyet er kjørbare, og b. de [funksjoner] er operative. Og hvis noen tror at de ikke bryte, eller er lett å fikse - tid til å begynne å tenke mer realistisk for å unngå store skuffelser.
Det har vært ganske vanskelig å velge eksemplene for disse artiklene siden ut av om 7000 inspeksjoner som jeg personlig har utført - Ja, det er Syv tusenvis - de siste årene, om 800 fortjener å være nevnt her - det er mer enn 10%!. Noen tilfeller er bemerkelsesverdig på grunn av antall relatert til hverandre defekter på samme tid. Jeg var involvert i 3 krav med 18(!!!) uavhengig problemer på en
enkelt kjøretøy. Du sannsynligvis er nysgjerrig hva disse kjøretøyet var, er ikke du? Jeg vil fortelle deg når vi kommer til dette emnet. Løfte.
Andre bemerkelsesverdige tilfeller innebære opprørende reparasjon kostnader kan sammenlignes med prisen på bilen - som en fire-år-gamle Oldsmobile Aurora med 60.000 miles på kilometertelleren. To uker etter at dealeren hadde solgt bilen, brakte kunden den tilbake med flere klager som resulterte i en regning for $12,540(!)-reparasjon. Forresten, alle mangelfulle varer var "mindre" (ingen motor eller girkasse erstatning), og var knyttet til luksus, komfort og bekvemmelighet funksjoner - dette tilfellet passer perfekt inn i emnet i denne artikkelen. Forresten, må jeg spesielt nevne at utvidet garanti selskapet nektet betaling på grunn av pre-eksisterende tilstand mens dealeren selger/reparasjon nektet å delta siden bilen ble solgt "som den er"? Nå forestille seg kundens spenning da han fikk vite at han eide $12,540 for reparasjoner på toppen av nesten $20.000 opprinnelige kjøpet lån... Kanskje skulle han ha hatt at kjøretøy kontrolleres før signering papirene. Bare en tanke...
Andre kategorien av bemerkelsesverdig tilfeller inkluderer biler med stort antall reparasjoner over en kort periode som dette
http://www.anti-Lemon.com/articles/YouAreWhatYouDrive/Graphics/IntrepidHist_LE781750.jpg
Dodge Intrepid med syv besøk til en forhandler over en 9000 mil/ett års periode. Eller denne
Dodge Ram med fem besøk til forhandler med flere reparerer per besøk over 9 måned/mindre den 3000 mil-perioden.
Jeg kunne vise en fin haug av 48 (!) reparere bestillinger for en luksus europeiske kjøretøy med mindre at 40 000 miles på kilometertelleren, men jeg tror poenget har blitt gjort...
Nå er det tid for noen mer spesifikke virkelige eksempler.
Bilen min ett-dag-gamle arbeid hadde ubalansert dekk. Hva kan være enklere enn å balansere dem?? Katten min kunne gjøre det. En svært respektert lokal forhandler prøvde fire (4)! ganger, og hver gang skadet felger. Etter den andre gangen foreslo jeg at de erstattet hele hjulene siden det sauma for å være en mer gjennomførbart måte å håndtere problemet. Ikke så lett! Lastebilen er utstyrt med en fin liten funksjon - luften trykk sensorer i hver stilk-ventil på hvert hjul. Sensorer kommunisere med en av de innebygde datamaskinene, og en varsellys lyser opp på dashbordet Hvis trykket i ett av fem (inkludert reservedeler) dekk synker under visse grensen. Sensorene er matchet med datamaskinen, og kan ikke erstattes separat. Kan du omprogrammere datamaskinen eller sensoren? nei. Til slutt, tildelt dealeren en Master-tekniker som klarte å balansere dekk uten store skader på felger. Denne sanne historien er ment å demonstrere den ingen reparasjon går ustraffet, og enkelhet er en nøkkelfaktor i generelle påliteligheten til ethvert system mens pålitelighet er en nøkkelfaktor i å unngå reparasjoner og knyttet dem problemer for ikke å nevne utgifter.
En annen en: Mercedes Benz føler at det er eksklusive kunder kan ikke stengt døren eller bagasjelokk uten hjelp, og det brukes en vakuumpumpe til å implementere funksjonen rykk-ned. Hovedsak er denne pumpen ikke annerledes enn en blodtrykk måleinstrument som kan kjøpes for $25 på enhver stoffet butikken mens Benz gjennomføringen er solgt av forhandlere for ca $1000. Pluss arbeidskraft. Faktisk, det er noen forskjeller: i motsetning til komponenten MB $1000 + blodtrykket måleinstrument har en fancy display, kontrollknappene, power forsyning, elektronisk kontroller, etc.
Og en mer: ABS [sidene samt ABS bremsesystem] er en meget nyttig enhet. Det er ment å hindre at hjul låser under brems søknad dermed tillater føreren å opprettholde "steerability" av kjøretøyet. Dessverre, som alt annet, systemet har sine ulemper. Først av alt, det øker bremselengde, og dette er noe selgere ikke klarer å fortelle kjøperen når selger alle tenkelige alternativet. Mer enn det, på et tidspunkt rapporterte amerikanske forsikring instituttet at kjøretøy som er utstyrt med ABS hadde en større sannsynlighet for å være involvert i en ulykke, fordi driverne følte at de kunne stoppe på en krone selv på ren is. Faktisk tillater ABS bare for å plukke målet. Misforstå ikke - denne funksjonen er en god nok grunn til å ha ABS så lenge driveren er klar over sine mangler.
Nå, hvorfor har jeg startet denne ABS diskusjon i forbindelse med bilindustrien slag og fløyter? Dette er enda en annen komplisert add-on-enhet, men i motsetning til oppvarmede seter, rykk-ned bagasjerommet lokk, etc., den har en betydelig praktisk verdi... når riktig implementert.
De fleste produsenter utforme ABS systemet slik at i tilfelle en feil bremser fungere akkurat som på en vanlig bilen ikke er utstyrt med denne funksjonen.
Et par år siden, en av europeiske "luksus symboler" hadde litt problem: plutselig, en av dens forhjulene ville låse opp uten forutgående varsel, og - tatt i betraktning det faktum at kjøring at kjøretøyet i vanlig driftstilstand var omtrent det samme som å kjøre en 18-hjuling-bor på veien var en aktivitet utover mulighetene i en gjennomsnittlig driver... Under en av inspeksjonene, jeg støtt på det problemet @ 15 MPH, og det var alt annet enn moro, da jeg fant meg selv på motsatt side av veien.
Mens vi er på emnet ABS, kunne jeg ikke hjelpe ikke for å vise deg dette bildet
med en ABS er pumpe som kom fra en 4 - åring Dodge Avenger, og det ikke den eneste jeg har møtt i denne elendige tilstanden... Erstatningskostnaden - om $1500, og som alltid, "rust eller korrosjon" er ikke dekket av utvidet garanti.
Og for å konkludere, ser på følgende bilde
Det viser en vindu-motor som kom fra en 4 - åring Mercedes. Stygg, er det ikke? Og du fortsatt vet ikke hvor mye dealership ville betalt for erstatning... og du vil ikke vite! Forresten, ville en utvidet garanti som kunden kan ha hatt ikke dekke "rust eller korrosjon".
I dette eksemplet er ment å demonstrere at selv en så vanlig luksus - eller snarere bekvemmelighet - funksjon som strøm vinduer som leveres som standard på flere og flere biler hvert år, kan være en kilde til en latterlig problem forårsaket av feil design og/eller produksjon, åpenbart prisen på bilen - som du kan se - spiller ingen rolle her. Unødvendig å si, et vindu eller en takluke tendens til å bli sittende fast i åpen posisjon når det snør eller regner - fortrinnsvis på en under frysepunktet temperatur.
Konklusjon: hver ekstra del eller enhet som sete varmeovner, traction kontroll, stemme aktivert stereo, rykk-ned bagasjelokk, automatisk nese svaber, etc. reduserer pålitelighet, øker vedlikeholdskostnader, og kan være svært vanskelig eller umulig (i scenariet for beste tilfelle-- dyre) å reparere ved en feil. Også, en bergingsbil kan ikke være utstyrt med noen av disse bekvemmeligheter dermed gjør dem helt ubrukelig når installert på en samlet dårlig bygget bilen.
Misforstå ikke - jeg er ikke talsmann slipping i steinalderen, men vi trenger alle å innse hva vi får oss til, og vi er i virksomhet for å hjelpe deg i å gjøre en informert og logisk beslutning når du kjøper en bruktbil.
No comments:
Post a Comment