Det var en klassisk historie om en lovende bil som ikke hadde en sjanse til å virkelig bevise seg. Og fra det ble født en av de mer betydelige legendene av Corvette historie.
Corvette SS begynte i 1956 som et kjæledyr prosjekt av General Motors styling direktør Harley Earl, som ville Chevrolet å ta på seg de store navnene i internasjonal utholdenhet racing. Earls første ideen var å utforme en racy kropp, slipp den på et Jaguar D-Type-kabinett og bytte Jag seks for en Chevy V8.
Men at begrepet ville ikke gjøre for Corvette engineering guru, diehard racing fan Zora Arkus-Duntov. Da han hørte av planen, presset han for en helt ny kabinettutforming som vil innføre ambisiøse konseptene i engineering. Duntovs argumenter vant ut, Hvis for ingen annen grunn enn det faktum at D-Type hovedstrukturen var en monocoque-konfigurasjon, og derfor hadde ingen egen ramme å slippe alle slags kroppen til.
For å spare tid, Duntov kjøpt en Mercedes-Benz Supercars ramme og fra som trakk mye av inspirasjon--hvis ikke ordrett utformingselementer--for Corvette-SS-struktur. Til denne plattformen, la han til en rase-forberedt 283-cid Chevy V8, en bakakselen for de Dion og en eksperimentell bremsesystem.
Bilens hissig debut var 12 timer Sebring, i tidlig 1957. Juan Fangio og Stirling Moss hadde opprinnelig avtalt til pilot bilen i løpet, men utvikling forsinkelser plaget bilen, gir superstar drivere andre tanker. Disse bange anelser viste seg vel etablert. Erstatninger John Fitch Piero Taruffi kjempet en rekke gremlins helt fra begynnelsen av hendelsen, og ble tvunget ut etter bare 23 runder.
SS viste likevel betydelig løfte når den var running frisk, og teamet gledet seg til prøver bilen på Le Mans samme år. Dessverre vedtatt bil Manufacturers Association forbudet beryktede racing før hendelsen juni relegating Corvette SS til å være en testbed og Vis bil.
Men historien slutter ikke der. I 1958 kjøpte Earls etterfølger, Bill Mitchell, reservedeler Corvette SS-kabinettet. Han deretter samarbeidet med hans stab til å utforme et nytt organ for det, og han grunnla bilen selv--"personlig," slik dodge AMA forbudet. Mitchell's racer var betydelig for innføring av en av de mest elskede figurer i alle Corvettes, 1963-67 Stingray utformingen.
No comments:
Post a Comment