Wednesday, July 11, 2012

Lamborghini Jota - kort lyse livet til den Ultimate Miura

Lamborghini Miura var masse-verdens første ekte produksjon, medio motor super bil når det ble innført for 1966. Det var en slående blanding, tilbyr styling og mekanisk konfigurasjonen av era's villeste, all-out utholdenhet-racing maskiner, alle rullet inn i en pakke som var rimelig streetable.


Men for alle Miura åpenbare racerbil underpinnings, Lamborghini hatt aldri en konkurranse-versjon av bilen. Selvfølgelig, det var ikke at ideen om å sette sin banebrytende eksotiske på spor ikke hadde skjedd til alle. Masse folk i selskapet håpet de vil til slutt bli kalt på å forberede en Miura for slik bruk.


Fremst blant disse konkurranse proponents var Lamborghinis sjef utvikling sjåføren Bob Wallace. Fra begynnelsen, hadde han blitt arbeider ideen. Men ressurser i Lamborghini var kronisk begrenset i de tidlige dagene--tidligere traktor produsenten hadde bygget sin første produksjon bil bare tre år før den Miura introduksjon.


I hele den Miura produksjon kjøre, spilte Wallace med ideen om en racing-versjon. I 1970 kulminerte dette i Jota, et selskap finansierte, engangs "leketøy" han bygget i Lamborghini-butikken. Bilen ulik fra lager Miuras mest åpenbart i styling endringer som inkludert bredere fendere, en fremtredende foran spoiler, air ventiler bak foran hjulet brønner og fast i stedet for popup-lykter.


Under overflaten var enda mer omfattende endringer i grunnleggende Miura-utformingen. Interiøret ble helt strippet og gulvet var laget av aluminium i stedet for stål. What's more, hjulopphenget ble endret for å tilpasse bredt hjul og dekk, drivstofftanken frontmonterte ble erstattet av en tank i hver kanalene og motoren har omfattende endringer som økte utdata av Miura S motor med 48 hp, til 418.


Legge alt, Jota var tydeligvis en spennende bil, og det har rørt fantasi om hva som var mulig med de grunnleggende Miura-komponentene. Men Wallace visste hele tiden det ville være bortkastet tid å argumentere at produsenten cash-strapped bør gå racing med den.


Snart etter at den eneste Jota ble bygget, sette Lamborghini bilen opp for salg. Floundering automaker bare ikke hadde råd til å ha ressurser bundet opp i hva ble ansett som et esoteriske eksperiment. Ifølge Wallace, ble Jota kjøpt av en rik industrimann i Brescia.


Kort tid etterpå ødelagt velstående eierens mekanisk bilen i en heftig krasj. Og slik endte korte, lyse livet til den ultimate Miura i én rask flash.


Heldigvis, Super fans kan trekke noen trøst fra det faktum at Jota legende var perpetuated i en rekke Miura-baserte replikaer--flere av dem var angivelig bygget av Lamborghini selv på forespørsel fra kunder.

No comments:

Post a Comment