Sunday, July 1, 2012

Jaguar E-Type - favoritt Feline av sportsbil verden

Det var ren begjær på hjul. Jaguars sensuell E-type hadde bil-entusiaster tunger henger ned til sine knær, når det ble innført. Og i dag bilen kommandoer head-spinning oppmerksomhet når det gjør scenen.


Først unnfanget i 1956, var E-typen opprinnelig ment som en erstatning for Coventry, England firmaets mektige D-Type utholdenhet syklistene. Jaguar Avslutt racing kort tid etter at E-Type utviklingen begynte, men arbeid på bilen fortsatte likevel, kulminerte i en produksjon roadgoing versjon innført på bilutstillingen i Geneve i mars 1961. Tilbys som en to-seters kupé eller Cabrio, var det en umiddelbar hit.


Blant bilens revolusjonerende funksjoner var uavhengig hjuloppheng bak, en første for Jaguar, på en tid da nesten alle streetable sportsbiler fortsatt brukes en mer primitiv heldekkende-aksel-oppsett. Men E-Type mest overbevisende krav på tiden var dens hastighet. Bilens glatt aerodynamikk og 265-hp 3.8-liters inline seks tillatt det en hastighet på 150 mph--strengt domenet til racerbiler og ultra-pricey exotics tilbake deretter. Selv om det er ikke billig, E-Type tilbys slike spenning for langt mindre penger enn lignende utfører maskiner.


For å sikre E-Type fortsetter salg appell, ga Jaguar bilen en rad av endringer med årene. De 3.8 liter seks ble erstattet for 1965 av en 4.2-liters versjon som hadde mer dreiemoment. Det påfølgende året, ble en 2 + 2 bodystyle innført. I 1971 lanserte Jaguar den endelige gjentakelsen av E-Type, drevet av en 314-hp 5.3-liters V12. Sist av 72,507 E-typer igjen anlegget i tidlig 1975.


I dag, vise eksperter alltid E-Type som en av verdens vakreste biler. Kombinere at tiltalende design med bilens behagelig manerer av veien og sporty glatt eksos purr, og du har en av de fineste sensoriske herlighetene kjent mann.

No comments:

Post a Comment